Postup u ZPMV (211)
Pro elektronické odesílání dávek je nutné kontaktovat ZPMV a zajistit aktivaci přihlašovacího účtu. Na základě požadavku vám budou přiděleny potřebné přihlašovací údaje ve formě (PIN/PIN2/Heslo). PIN a Heslo slouží k vaší identifikaci, tudíž u této pojišťovny certifikát není potřeba. https://eforms.zpmvcr.cz/eforms/ekomunikace.
Postup u VZP (111)
Pro odesílání dávek na B2B portál VZP je nutné splnit následující požadavky:
| 1. | Vlastnit vhodný elektronický certifikát pro autorizaci a podpis zasílaného požadavku. VZP v tuto chvíli akceptuje certifikáty těchto akreditovaných certifikačních autorit: |
| a. | První certifikační autorita, a. s. (I.CA, komerční) |
| b. | Česká pošta, s. p. (PostSignum, komerční) |
| c. | eIdentity, a. s. (ACAeID, komerční )
Aktuální informace naleznete na internetových stránkách VZP ČR.
|
| 2. | Mít uzavřený dodatek o využívání zabezpečené elektronické komunikace. Kontaktujte své územní pracoviště VZP pro zjištění, zda máte přístup k B2B kanálu VZP – mohou nastat následující situace: |
| a. | Máte uzavřený dodatek o využívání služeb Portálu VZP
Jedná se o původní dodatky, které se vztahují pouze na předávání dat přes Portál VZP (tedy nikoliv B2B služby). Obecně je možné říci, že se jedná o dodatky uzavřené před 09/2008, ale je vždy potřeba dodatek na pobočce VZP ČR prověřit. Pokud se po prověření na územním pracovišti VZP ukáže, že se jedná o starý typ dodatku, musíte na pracovišti VZP původní dodatek zrušit a uzavřít nový dodatek na využívání zabezpečené elektronické komunikace. Všechny podrobnosti vám sdělí na územním pracovišti VZP. Pojišťovnu je možné kontaktovat také prostřednictvím úlohy Obecné podání přes Portál VZP. |
| b. | Máte již uzavřený dodatek o využívání zabezpečené elektronické komunikace
Máte uzavřen dodatek pro zabezpečenou elektronickou komunikaci, avšak při podpisu dodatku jste nepožádal o zprovoznění B2B kanálu. Je třeba obrátit se na své mateřské územní pracoviště VZP se žádostí o zpřístupnění B2B kanálu (+ zaslat zazipovanou veřejnou část osobního certifikátu). Na územním pracovišti VZP dojde ke kontrole dodatku a provedení spárování certifikátu pro B2B služby. Toto je možno vyřídit i elektronicky, e-mailem nebo ideálně přes úlohu Obecné podání na Portálu VZP. |
| c. | Dosud jste neuzavřeli dodatek o využívání zabezpečené elektronické komunikace
Musíte kontaktovat své mateřské územní pracoviště VZP, kde vám sdělí přesné podmínky uzavření dodatku ke smlouvě (zda je nutná, nebo není nutná osobní návštěva atd.). Obecně by se dalo shrnout, že v případě zdravotnických zařízení většina poboček vyžaduje osobní návštěvu statutárního zástupce subjektu nebo pověřené osoby, které statutární zástupce udělil plnou moc k uzavření dodatku ke smlouvě (a případně k zastupování subjektu), tato plná moc nemusí být ověřená. Při uzavření dodatku je třeba vždy požádat o aktivaci B2B služeb, tyto služby nejsou aktivovány automaticky.
|
| 3. | Pro správnou komunikaci pomocí B2B kanálu VZP je nutné znát přístupové UID, které se zadává společně s přístupovým certifikátem do nastavení eDávek pro pojišťovnu VZP. To je zasíláno v rámci párování certifikátu v potvrzovacím e-mailu (protokol o vydání certifikátu). Pokud máte přístup k B2B kanálu VZP aktivovaný delší dobu, je možné, že toto UID neznáte. V tomto případě by mělo být UID možno zobrazit na stránce https://prod.b2b.vzp.cz/B2BProxy/HttpProxy/StavCertifikatuB2B?sluzba=StavCertifikatuB2B. |
Postup u Pojišťovna VZP, a.s. (333)
Pro komunikaci s pojišťovnou 333 musíte mít přihlašovací údaje (certifikát není potřeba).
Pokud ještě nemáte přihlašovací údaje, v modulu eDávky klikněte na ikonu a v seznamu pojišťoven vyberte 333. Stiskněte tlačítko [Detail nastavení...] a zde klikněte na tlačítko [Zažádat o přístupové údaje]. Máte-li nakonfigurovaný e-mailový program (např. Outlook), otevře se Vám nový email, kde doplňte požadované údaje. Kód pracoviště je přidělen na základě smlouvy s Pojišťovnou VZP a.s.
Postup u portálových pojišťoven (201, 205, 207, 209, 213)
Pro elektronické odesílání dávek na společný Portál ZP je třeba mít příslušný certifikát a poté si založit na portálu (přes internet) svůj účet.
Pro komunikaci s pojišťovnami zapojenými v Portálu ZP můžete použít komerční nebo kvalifikovaný certifikát. Také je možné pro přístup k Portálu ZP využít i SMS autentizaci, která nepotřebuje elektronický certifikát.
Postup při žádosti o založení účtu na Portálu ZP:
V případě portálu slučujícího zdravotní pojišťovny je postup poněkud složitější. Na stránkách www.portalzp.cz použijte tlačítko [Jak se stát uživatelem portálu ZP], kde naleznete podrobný návod, jak postupovat. Tento návod vás skrze odkaz [Žádost o zpřístupnění služeb portálu] přenese do průvodce, který vám pomůže projít a zkontrolovat všechny náležitosti potřebné pro odesílání uzávěrek všem pojišťovnám sloučeným v tomto portále. Na závěr již jen v připravené žádosti podle instrukcí zatrháte pojišťovny, se kterými máte zájem komunikovat, a vyplníte své kontaktní údaje společně s vaším IČ a IČZ.
Po úspěšném zažádání na jednotlivých pojišťovnách zbývá již jen počkat na jejich potvrzení o dokončení celého procesu. Samotné potvrzení obdržíte zpravidla do několika dní e-mailem.
Jak získat certifikát?
| 1. | Nemáte certifikát? Získejte ho u České pošty, eIdentity nebo I.CA. K vyřízení většinou potřebujete občanský průkaz a druhý doklad totožnosti. |
| 2. | Pokud žádáte certifikát od České pošty (www.postsignum.cz) nebo I.CA (www.ica.cz), musíte si jej nejprve na počítači, kde budete uvedený certifikát používat, „vyžádat“ podle pokynů uvedených na internetu. |
| 3. | Po získání certifikátu (uložený nejlépe na flashdisku) je potřeba certifikát importovat do počítače. Postupujte dle dodaného návodu, který jste obdrželi společně s certifikátem. |
| 4. | Zažádejte pojišťovny (www.portalzp.cz) o zpřístupnění elektronické komunikace. |
Poté, co pojišťovna přístup povolí – dozvíte se prostřednictvím e-mailu, můžete začít modul eDávky pro elektronickou komunikaci používat.
Postup při SMS autentizaci:
Není-li budoucí uživatel Portálu ZP vlastníkem elektronického certifikátu a chce-li využívat pro vstup do Portálu ZP SMS autentizaci, může také provést registraci na Portálu ZP (nebo se registrovat nemusí a registraci za něho provede pracovník pojišťovny). Dále se musí dostavit na libovolnou pobočku kterékoli ze zdravotních pojišťoven na Portálu ZP a uzavřít tam smlouvu o SMS autentizaci. S sebou je nezbytné vzít doklad totožnosti (OP nebo CP), vlastní mobilní telefon, a, je-li přiděleno IČ, i doklad o přidělení IČ. Teprve po podpisu smlouvy o SMS autentizaci je uživatelova registrace dokončena a následně mu na e-mailovou adresu přijdou zprávy o zpřístupnění Portálu ZP od administrátorů jednotlivých zdravotních pojišťoven.
|